Dec 23, 2008

CrazY JouRnEY!!!

Assalamualaikum sume…
Hai hai hai.. seperti yang telah dijanjikan, aku nak kongsi citer ni ngan korang sume. 1st of all aku nak bgtau ape sebenarnye “Crazy Journey”, Crazy Journey ni crite dan komen aku tentang tempat yang telah dilawati. Lagipun kerajaan memang menggalakkan kite pergi ke tempat2 menarik di dalam negara sesuai dengan Kempen ZOOM MALAYSIA. Jom ikut aku, ZOOOOOM MALAYSIA!!!
Crazy Journey Part 1 ni aku nak crite perjalanan ke sala satu tempat yang agak ‘fofular’, Tasek Bera.. ZOOM MALAYSIA, ZOOM TASEK BERA!!
Perjalanan aku bermula dari rumah pukul 9 lebih, aku dijemput oleh sebuah krete Merc(Merck ke??? Hek3!!) aku g ngan member2 aku. Cadangan tempat ni diilhamkan oleh pemandu krete ni..





Ni r budaknye, ha budak tembam ni..hek2!!
Perjalanan mengambil mase lebih 2 jam.. ni antara gambar2 mase “ondaway” ke sana..


















Sebenarnye, kitorang tak pernah sampai pon kat sane, jalan pon kitorang tak tau. Main redah jek sebab tu r name nye Crazy Journey. Mase perjalanan tu, macam2 terbayang kat kepale masing2 menggambarkan Tasek Bera mengikut teori masing2. akhirnye kitorang sampai, tp sebelum tu kitorng kena menyusuri jln sempit sebelum sampat kat sane..










Finally, sampai jgak.. akan tetapi gambaran indah kitorang ternyata meleset. Camne aku nak gambarkan yeh, mase kitorang datang tak orang pun kat sane, keculai pekerja kat cne, tempat tu pun seperti tempat yang dah bertahun ditinggalkan. Pendek kata, “tak terurus”. Perasaan kecewa tibe2 muncul dalam hati kitorang..












Perjalanan selama 2 jam terasa letih sgt setelah melihat “keindahan” Tasek Bera. Kitorang hanya mampu berada disitu lebih kurang 15 minit jek. Just imagine, perjalanan yang mengambil masa 2 jam, lebih kurang 70KM, hanya untuk berehat 15 mnit kat sane.. huh!!
Begitu r perjalanan aku ke Tasek Bera, mintak Maaf r, tak de niat pun nak burukkan sape2 or mne tempat, that’s just my opinion about one of the place that I have visited..
Dengan hati yang tak puas, dari sempadan N9 dan Pahang tu, kitorang terus bergerak pulang ke N9. kitorang terus ke salah satu Jeram yang tak pernah kitorang pergi (walaupun orang negeri Sembilan). Kitorang terus pergi ke sane untuk mengubat perasaan kecewa ni.. nak tau kemana?? Kitorang ke Jeram Tengkek, N9.. Best ker??? Tunggu Crazy Journey Part 2, ok…
Ape2 pun aku just berharap pihak yang berwajib mungkin boleh amik tindakan untuk menceriakan semula Tasek Bera supaya Tasek Bera mampu menjadi Pusat Perlancongan yang amat menarik di Malaysia seterusnye menyumbang kepada ekonomi negeri Pahang dan Malaysia.. ZOOM MALAYSIA, ZOOM TASEK BERA..
Adios!!!

































5 comments:

Solly Salihah said...

wah...
berjalan sakan ker??? ala bukan jauh pun kan dari sana ke Bera tu!! apa krjadah lor korang ke sana... mesti nan ado kijo kan!!!!

ok lah nanti aku Tourism Malaysia Pahang perbaiki kan, tapi aku rasa Tasik Bera tu bawah Majlis Perbandaran Sana ok... TOurism Malaysia just promosi kan jer tempat itu!!! (macam nak salahkan opis aku ajor ko ni kan)

pape pun jeram tengkek tu, memang best kan!! dulu pun aku soke ke sana... tapi sekarang dah lama tak ke sana ok!! dah lor jauh nak ke sana nya, ramai ke ko jumpa sedara dekat sana???

bole jer kita buat renuion dekat sana kan!!! sebab setau aku ada chalet kan...

luckyS said...

wei ucu manje, blog ko memang tak boleh komen yeh? saje2 g sane.. budak tembam dalam gambar 1st tu nye idea.. ntah ape2 ntah..

ibniGHAFAR said...

haaah
memANG BEST GILERR KAT BERRA KAN
NAIK KEJANG AKU TENGOK KEHEBATAN TASIK TUUU
HUHUHUHUHUH

Solly Salihah said...

oi budak pipi tembam jugak!!!

blog aku bole komen lor,
tapi if ko dah komen aku sorang sajor bole baca sapa yang telah hantar dekat aku...

privacy kan!!
kata glamour!!!

OrangTasek said...

15 minit jer...kurang2x 2 hari la baru best...jalan2x area yang cantik2x...aku pun orang bera jugak...mmg kecewa la..tgk tmpt yang tak terurus.. tp tempat keras..kat area resort tu sebab kat situ la..cerita kejadian asal-usul tasik tersebut..